ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΤΗΣ ΕΛΙΝΑΣ ΧΑΙΡΙΚΑΚΗ, ΑΠΟ ΤΟ ΔΣ ΤΗΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΓΟΝΕΩΝ ΑΤΤΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΣΤΕΓΗΣ ΣΤΟ ΔΗΜΟ

Το αίσθημα που δημιουργεί στο παιδί από το Νηπιαγωγείο μέχρι την Γ΄ Λυκείου το Σχολείο του, είναι αποφασιστικής σημασίας για το πως θα προσεγγίσει τη γνώση που θα του παρέχεται σε αυτό. Ένα σχολείο που θα δημιουργεί θετικά συναισθήματα στο παιδί, θα το προδιαθέτει θετικά και για την διαδικασία της μάθησης. Η διαδικασία αυτή, θα μπορούσε κανείς να πει πως μοιάζει με την διαμόρφωση του παιδικού δωματίου από τους γονείς του παιδιού, όπου το κύριο χαρακτηριστικό του είναι συνήθως η αγάπη και η ασφάλεια, η προσπάθεια για ποικιλία παραστάσεων.

Το πιο πιθανό είναι ένα κακοσυντηρημένο σχολείο να δημιουργεί αρνητικά συναισθήματα, να το απωθεί από τη χαρά τη γνώσης.

Οι σύγχρονες εξελίξεις στην τεχνολογία, στις κατασκευές είναι ραγδαίες. Η ανθρωπότητα έχει τη δυνατότητα να κατασκευάζει παραδεισένιες πόλεις σε ερήμους. Άρα έχει και τη δυνατότητα να κατασκευάσει πανέμορφα σχολεία.

Αντιγράφουμε από την ημερίδα της ΑΣΓΜΕ:

Από την 10ετία του ’80 και μετά, με την έκρηξη της τεχνολογίας, έχουν πολλαπλασιαστεί οι δυνατότητες για παραγωγή σύγχρονων, ασφαλών και λειτουργικών υποδομών, όπως δρόμων, λιμανιών και κτηρίων. Από την μπετονιέρα χειρός, έχουμε περάσει σε μεγάλες εταιρείες παραγωγής εγγυημένης ποιότητας σκυροδέματος και χάλυβα. Τα τούβλα και οι σοβάδες παράγονται σε μεγάλες ποσότητες και με πιστοποιημένη ποιότητα, το ίδιο και τα χρώματα. Τα κουφώματα αλουμινίου έχουν διπλά και τριπλά τζάμια, προσφέροντας εξοικονόμηση ενέργειας και ηχομόνωση. Θερμομονωτικά υλικά παντός είδους και καινούργιες τεχνολογίες κλιματισμού εξασφαλίζουν ομοιόμορφη εσωτερική θερμοκρασία ανεξάρτητα από τις κλιματολογικές συνθήκες. Οι κατασκευαστικές μελέτες γίνονται πλέον με την χρήση Η/Υ, με μεγάλη ταχύτητα και πολύ περισσότερη ακρίβεια.

Αυτή η δυνατότητα πρέπει να εκφρασθεί στο χώρο που φιλοξενεί το πολυτιμότερο που έχουμε, τα παιδιά μας, στη διάρκεια του 1/3 του χρόνου τους (τουλάχιστον), χώρος και χρόνος που παίζει σημαντικό ρόλο στη μάθηση και τη διαπαιδαγώγησή τους.

  • οι αίθουσες διδασκαλίας πρέπει να είναι ευάερες και ευήλιες. Πρέπει να έχουν διαθέσιμο εμβαδόν 1,50 τ.μ. για κάθε παιδί, που σημαίνει πως για 20άρια τμήματα πρέπει να έχουν εμβαδόν τουλάχιστον ίσο με 30 τ.μ. Πρέπει να έχουν φυσικό φωτισμό ίσο τουλάχιστον με το 10% του εμβαδού τους και φυσικό αερισμό μεγαλύτερο είτε ίσο με το 5% αυτού. Θα πρέπει να είναι εφοδιασμένες με κουρτίνες από κατάλληλο ύφασμα για έλεγχο του φωτισμού, ανάλογα με τις απαιτήσεις της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
  • Οι τάξεις πρέπει να είναι εύκολα προσβάσιμες έτσι ώστε να μην δημιουργείται συνωστισμός κατά την είσοδο και την έξοδο από αυτές.
  • Θα πρέπει να έχουν επαρκή τεχνητό φωτισμό για τις μέρες που έχει συννεφιά, να είναι καθαρές και βαμμένες με απαλά χρώματα που βοηθούν στην συγκέντρωση στο μάθημα.
  • Θα πρέπει να υπάρχει 1 τουαλέτα για κάθε 10 μαθητές, ο χώρος αυτών να είναι προσβάσιμος ώστε τα παιδιά να μην εκτίθενται στις καιρικές συνθήκες για να τις επισκεφθούν. Θα πρέπει να έχουν φυσικό φωτισμό και αερισμό και να τηρούν  τους κανόνες υγιεινής.
  • Τα εργαστήρια φυσικών επιστημών, πληροφορικής και τεχνολογίας πρέπει και αυτά να πληρούν τις προδιαγραφές των αιθουσών διδασκαλίας με κατάλληλες κατασκευές (πχ πάγκους).
  • Το ίδιο ισχύει και για τη διδασκαλία των καλλιτεχνικών μαθημάτων που απαιτούνται κατάλληλες αίθουσες μουσικής, εργαστήρια εικαστικών, χειροτεχνίας. Γενικά να στηρίζεται η καλλιτεχνική δημιουργία (με χώρους εκδηλώσεων, υπαίθριες περιμετρικές κερκίδες για παραστάσεις). Και η αθλητική δραστηριότητα με επαρκούς χώρους άθλησης μέσα στο σχολείο. Δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στις υποδομές  για την στήριξη του πολιτισμού και του αθλητισμού μέσα στο σχολείο γιατί τα θεωρούμε άκρως απαραίτητα στοιχεία για την ομαλή ψυχική, συναισθηματική και σωματική ανάπτυξη όλων των παιδιών.
  • Σε ένα σύγχρονο σχολείο, έχει ξεχωριστό ρόλο ο αύλειος χώρος του. Να έχει αρκετά καθίσματα – παγκάκια, ειδικά διαμορφωμένους χώρους για σκίαση, χώρους συζητήσεων. Να έχει επίσης χώρους πρασίνου και σχολικό κήπο, απαραίτητο στοιχείο για την μαθησιακή διαδικασία.
  • Σε κάθε σχολείο πρέπει να υπάρχει αίθουσα παροχής Πρώτων Βοηθειών, κατάλληλα εξοπλισμένη τόσο σε υλικά – φάρμακα όσο και με μόνιμο σχολικό νοσηλευτή.
  • Η δανειστική βιβλιοθήκη που πρέπει να υπάρχει σε κάθε σχολείο πρέπει να διαθέτει  χώρο διαβάσματος.
  • Απαραίτητα πρέπει να διευκολύνεται η πρόσβαση σε μαθητές με κινητικά προβλήματα. Κυρίως μιλάμε για παιδιά που έχουν κάποια μόνιμη αναπηρία και είναι αναγκασμένα να κινούνται με καροτσάκι, αλλά σε αυτή την κατηγορία εμπίπτουν και παιδιά που εξ αιτίας κάποιου ατυχήματος (σπάσιμο, διάστρεμμα κλπ) είναι αναγκασμένα να χρησιμοποιούν πατερίτσες.
  •  Σε κάθε σχολείο θα υπάρχει κατάλληλα διαμορφωμένη τουαλέτα για ΑΜΕΑ με διαστάσεις τέτοιες που να διευκολύνουν την μετάβαση του παιδιού σε αυτή και την λειτουργία της.
  • Θα πρέπει να υπάρχουν όλες οι απαραίτητες υποδομές για την σίτιση των παιδιών. Να υπάρχει ξεχωριστός χώρος για το φαγητό με ικανό αριθμό τραπεζοκαθισμάτων για όλα τα παιδιά, το γεύμα δεν πρέπει να σερβίρεται μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας, και με όλο το απαραίτητο βοηθητικό προσωπικό.

Είδαμε λοιπόν ποιο σχολείο έχουμε ανάγκη εμείς και τα παιδιά μας σήμερα.

Καθημερινά όμως ερχόμαστε σε επαφή με πολύ άσχημες εικόνες.

Το υλικό που συγκέντρωσε η Ομοσπονδία Γονέων Περιφέρειας Αττικής από 22 Ενώσεις (ανάμεσα τους και η δικής σας) για τη συνέντευξη τύπου που δώσαμε  είναι σοκαριστικό. Δεν θέλω να φάω το χρόνο με προβλήματα, θα βάλουμε 4 τίτλους: ενοικιαζόμενα κτίρια σε ισόγεια, προβλήματα ασφάλειας με φραγμένες εξόδους διαφυγής και αίθουσες σε διαδρόμους, η «προσωρινή» μονιμότητα των κοντέινερ στην προσχολική αγωγή και όχι μόνο, παντελή έλλειψη δευτεροβάθμιου αντισεισμικού ελέγχου.

Είναι τεράστιες οι ευθύνες του κράτους και όλων διαχρονικά των κυβερνήσεων που βάζουν τις ανάγκες και το δικαίωμα των παιδιών μας στη ζυγαριά του κόστους οφέλους.

 Χαρακτηριστικά με τον «Καλλικράτη» και τον «Κλεισθένη», η συντήρηση των σχολείων ανατέθηκε στους Δήμους, χωρίς όμως να τους δοθούν και τα κατάλληλα κονδύλια Και μάλιστα, μέσω μνημονίων, αποψιλώθηκαν οι Τεχνικές τους Υπηρεσίες.

Όλες οι Δημοτικές Αρχές στην Αττική αρκούνται στην διαχείριση  και στήριξη του υπάρχοντος καθεστώτος, προσπαθούν να εξοικονομήσουν χρήματα από τα σχολεία για άλλες «επιλέξιμες δαπάνες», αντιμετωπίζουν με τεράστια απαξίωση τα υπομνήματα, αιτήματα των εκατοντάδων Συλλόγων και των Ενώσεων.

Αγαπητοί συνάδελφοι

Η δράση μας έχει σημαντική συνεισφορά να καταγράφονται τα προβλήματα. Κανένας αρμόδιος να μην δικαιούται να λέει ότι δεν γνωρίζει. Να μην θεωρούμε αυτονόητο τα παιδιά μας να κάνουν μάθημα σε χώρους επιεικώς άχαρους εώς επικίνδυνους. Με τη δράση μας έχουμε καταφέρει να απαλλοτροιωθούν χώροι για σχολεία, να εμποδιστούν εξώσεις σχολείων (Αιγάλεω),να χτιστούν σχολεία, να έχουν γίνει τα όποια έργα επισκευών. Οι διεκδικήσεις μας ασκούν πίεση και μόνο αυτές μπορούν να έχουν αποτελέσματα.

Όλοι οι γονείς συσπειρωμένοι στους συλλόγους, τις Ενώσεις, την Ομοσπονδία, συντονίζοντας τη δράση μας, μπορούμε να πετύχουμε το καλύτερο για τα παιδιά μας.

Χαιρικάκη Ελίνα

Μέλος του ΔΣ της Ομοσπονδίας Γονέων Περιφέρειας Αττικής

Γραμματέας του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του 3ου Δημοτικού Σχολείου Νέας Φιλαδέλφειας