ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΤΗΣ ΑΡΕΤΗΣ ΠΕΡΙΒΟΛΑ, ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΓΟΝΕΩΝ, ΣΤΗ ΗΜΕΡΙΔΑ “Η ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΣΤΕΓΗΣ ΣΤΟ ΔΗΜΟ . ΦΙΛΑΔΕΛΦΕΙΑΣ – Ν. ΧΑΛΚΗΔΟΝΑΣ”,

Στο Δήμο μας υπάρχουν σήμερα 33 δημόσια σχολεία και 1 μεγάλο εργαστηριακό κέντρο: 12 νηπιαγωγεία, 10 δημοτικά σχολεία, 4 Γυμνάσια, 4 Γενικά Λύκεια, 3 ΕΠΑΛ και το 5ο ΕΚ. Η κατάσταση στα κτιριακά των σχολείων μας αποτέλεσε προμετωπίδα των αγώνων και διεκδικήσεων των Συλλόγων Γονέων, των Εκπαιδευτικών, των κατοίκων και μαθητών τα τελευταία χρόνια.

Η Ένωση έχει ασχοληθεί συστηματικά με το κτιριακό ζήτημα στο Δήμο μας. Συμμετείχε σε πρωτοβουλίες της Ομοσπονδίας Γονέων Αττικής, πραγματοποίησε συναντήσεις, παραστάσεις και κινητοποιήσεις σε τοπικό επίπεδο, στήριξε πρωτοβουλίες και διαβήματα συλλόγων γονέων.

Τον Ιούνιο του 2021 διαμορφώθηκε τη βοήθεια των συλλόγων αναλυτικό υπόμνημα  για τα κτηριακά, που συστηματοποίησε τα αιτήματά μας δίνοντας έμφαση στα προβλήματα ασφάλειας.

Την σχολική χρονιά 2022-2023 ξεχωρίζουν η κινητοποίηση των γονιών του 1ου Δημοτικού Σχολείου Νέας Χαλκηδόνας στις 11 Νοέμβρη 2022  για την αντιμετώπιση χρόνιου προβλήματος υγρασίας και μούχλας σε αίθουσες του σχολείου, καθώς και η μεγάλη συγκέντρωση διαμαρτυρίας στις 13 Γενάρη 2023 που πραγματοποιήθηκε μαζί με τους Συλλόγους Γονέων του 1ου Λυκείου και 1ου Γυμνασίου ΝΦ και τους μαθητές των ΓΕΛ του Δήμου.  Στις 17 Μάρτη 2023 οργανώσαμε διαμαρτυρία για το έγκλημα στα Τέμπη, με ιδιαίτερη αναφορά στη διεκδίκηση μέτρων ασφαλείας για τα σχολεία.

Επίμονα ζητήσαμε από τους αρμόδιους του Δήμου ενημέρωση για τις εργασίες που έγιναν μέσα στο καλοκαίρι του 2021 χωρίς να λάβουμε  απάντηση.

Αξιοποιήσαμε αξιόλογες προσπάθειες Συλλόγων, όπως η προσπάθεια του Συλλόγου του 1ου Δημοτικού να στηρίξει τις διεκδικήσεις του με αναλυτική τεχνική έκθεση. Υποστηρίξαμε και συμμετείχαμε στη συνάντηση των συλλόγων των σχολείων της Χαλκηδόνας με τους αρμόδιους της Δημοτικής Αρχής.  Θέσαμε σειρά συγκεκριμένων προβλημάτων σχολείων με βάση τις ενημερώσεις από τους συλλόγους (λχ για 1ο-2ο-3ο-4ο-6ο-7ο – 8ο Δημοτικά ΝΦ, 1ο-2ο Δημοτικά ΝΧ,  2ο Νηπιαγωγείο ΝΧ, Γυμνάσιο ΝΧ, 1ο και 2ο Γυμνάσιο ΝΦ, 1ο & 3ο ΓΕΛ ΝΦ, ΕΠΑΛ), με ορισμένα αποτελέσματα. Μας απασχόλησαν φαινόμενα κακής χρήσης σχολικών γυμναστηρίων από τρίτους φορείς, που δυστυχώς συνεχίζονται. Αναδείξαμε τη ζοφερή κατάσταση στα νηπιαγωγεία, την έλλειψη βρεφικών σταθμών, την υστέρηση υποδομών και φροντίδας για το παιδί γενικότερα.

ΤΟ ΚΟΥΒΑΡΙ ΤΩΝ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΩΝ

Βιώνουμε καθημερινά τις συνέπειες της υποχρηματοδότησης της παιδείας, της υποστελέχωσης των σχολείων, των υπηρεσιών που σχετίζονται με την συντήρησή τους.

Εκείνο όμως που πραγματικά μας ξεπερνά είναι το πινγκ-πόγκ των ευθυνών μεταξύ των διάφορων υπηρεσιών και κρατικών κρίκων. Από τη σχολική επιτροπή, στο Δήμο, από το Δήμο στις Διευθύνσεις, από τις Διευθύνσεις στην Περιφέρεια, στις ΚΤΥΠ, στο τάδε γραφείο του Υπουργείου και στη δείνα υπηρεσία, ένα γύρω-γύρω όλοι που συχνά – πυκνά καταλήγει στην προτροπή “ας το αναλάβει ο Σύλλογος”

Πέρα από τις σκοπιμότητες που συχνά υποκρύπτει αυτή η κατάσταση, καλό είναι να γνωρίζουν οι σύλλογοι τα εξής τι ισχύει σήμερα:

- Για τα λειτουργικά των σχολείων

Υπεύθυνες είναι οι σχολικές επιτροπές και όχι τα ταμεία των συλλόγων

- Για  νέα κτίρια και συντηρήσεις υφισταμένων:

Η Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών του Υπουργείου έχει την ευθύνη για προσδιορισμό των χώρων των σχολικών συγκροτημάτων ως προς το είδος, τον αριθμό και το μέγεθος αυτών. Τα ανωτέρω στοιχεία αποτυπώνονται στα κτηριολογικά προγράμματα τα οποία εκπονούνται και εγκρίνονται κατόπιν σχετικού αιτήματος του  δήμου .

Η μέριμνα για  προγραμματισμό, μελέτη και ανέγερση νέων σχολικών υποδομών καθώς και για έργα συντήρησης, βελτίωσης, επισκευής των, εμπίπτει στον τομέα ευθύνης των Δήμων

Η εταιρεία «Κτιριακές Υποδομές Α.Ε.» (ΚΤ.ΥΠ. Α.Ε.),  έχει ως συντρέχουσα αρμοδιότητα την υλοποίηση έργων σχολικής στέγης.

- Για επισκευές μεγάλης κλίμακας και αντισεισμική θωράκιση

Η ευθύνη και η αρμοδιότητα για επισκευές μεγάλης κλίμακας στο φέροντα οργανισμό, στις στέγες και στις εγκαταστάσεις των σχολικών κτηρίων ανήκει στους αντίστοιχους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης

Εφ' όσον αυτοί δηλώσουν ότι αδυνατούν, ασκείται από τις οικείες νομαρχίες (δηλ περιφέρεια), οι οποίες επιχορηγούνται σχετικά.

Γίνεται σαφές πως στον ετήσιο προγραμματισμό έργων των Δήμων οι παρεμβάσεις δρομολογούνται συναρτήσει των αναγκών που ανακύπτουν (αντισεισμική θωράκιση, επισκευή λόγω γήρανσης των υλικών ή πρόκλησης βλαβών από εξωγενείς παράγοντες, λειτουργικών), κατόπιν ιεραρχικής αξιολόγησης.

Σύμφωνα με πρόσφατο νόμο για τον προσεισμικό έλεγχο των δημοσίων κτιρίων, σε συνεργασία του Οργανισμού Αντισεισμικής Προστασίας και του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας προβλέπεται μια χρονοβόρα διαδικασία: Σε πλατφόρμα που θα ανοίξει το ΤΕΕ θα δηλώσουν συμμετοχή ιδιώτες μηχανικοί από όλη τη χώρα, οι οποίοι στη συνέχεια θα κατανεμηθούν στους δήμους για να κάνουν τους ελέγχους

Γνωρίζουμε το τι ισχύει για να αποφεύγουμε την εύκολη αποποίηση ευθύνης. Όμως οι γονείς απευθυνόμαστε στην πολιτεία ως σύνολο. Είναι δική της ευθύνη να ξεμπλέξει το κουβάρι των υπηρεσιών και τη γραφειοκρατία των γραναζιών που κατά τα άλλα όταν χρειάζεται δουλεύουν “ρολόι”.

Η ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΏΝ ΜΑΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ “ΚΌΣΤΟΣ”

Ότι έγινε αυτά τα χρόνια, έγινε με πολύ αγώνα, ενέργεια και κόπο. Είναι εξαιρετικά θετικό ότι στη Γενική μας Συνέλευση της 2ας Απριλίου εκφράστηκε ομόθυμα η θέση ότι οι γονείς δεν κάνουμε εκπτώσεις στο σχολείο και τη ζωή που θέλουμε για τα παιδιά μας, δεν ανεχόμαστε να βάζουμε το χέρι στην τσέπη για τη λειτουργία των σχολείων, και απαιτούμε όλα όσα οφείλει να παρέχει οργανωμένα η πολιτεία.

Δεν ήμαστε μακριά από το 2020 όταν οι ίδιοι οι γονείς προχώρησαν σε κινητοποίηση στο Γυμνάσιο της Χαλκηδόνας όταν «έσκασε»ένας από τους σωλήνες στο λεβητοστάσιο ενόσω το σχολείο ήταν σε λειτουργία, γιατί ενώ υπήρχε  ολοκληρωμένη μελέτη για την θέρμανση του  σχολείου από τον Σεπτέμβρη του 2019 ο Δήμος δεν προχωρούσε λόγω “κόστους”.

Δεν έπρεπε να φτάσουμε στα πρόθυρα πολύ σοβαρού τραυματισμού στο 2ο Νηπιαγωγείο Νέας Χαλκηδόνας για να γίνει μια απλή παρέμβαση που χρειάζονταν για την άρση σοβαρής επικινδυνότητας. Η τρύπα στο προαύλιο του 4ου Δημοτικού ΝΦ θα έχασκε ακόμα αν δεν πίεζαν επί χρόνια, επίμονα και κάθε ευκαιρία και περίσταση οι γονείς. Στο 3ο Δημοτικό ΝΦ αν δεν ήταν ο Σύλλογος Γονέων ακόμα τα παράθυρα θα καλύπτονταν με κόλλες Α4 και όχι με κουρτίνες. Στο ολοκαίνουργιο 1ο Δημοτικό ΝΦ – Σπαθάρη χρειάστηκε να τραυματιστούν δεκάδες παιδιά μέχρι να καλυφθούν επιτέλους εφέτος οι αιχμηρές κολώνες μιας πέργκολας που χτίσθηκε καταμεσής στο προαύλιο χωρίς να υπάρχει στα σχέδια, όπως ζητούσαν όλα τα χρόνια από το 2019 η Διεύθυνση του Σχολείου, ο Σύλλογος Γονέων και η Ένωση.

Μετά τις εικόνες των πλημμυρισμένων σχολείων με τον “Μπάλο”, αλλά ακόμα περισσότερο μετά το τραγικό γεγονός του χαμού του μικρού Βασίλη στις Σέρρες  στο -υπό “ενεργειακή αναβάθμιση” - 9ο Δημοτικό Σχολείο Σερρών και ιδιαίτερα μετά το έγκλημα στα Τέμπη, το οποίο δυστυχώς οδεύει ολοταχώς για κουκούλωμα, όλα είναι διαφορετικά. Έχει αλλάξει άρδην η προσοχή με την οποία οι γονείς αντιμετωπίζουμε τα κτιριακά,έχει μηδενιστεί η ανοχή σε ελλείψεις σε θέματα ασφάλειας,.

Ξεκαθαρίζουμε ότι δεν δεχόμαστε πλέον:

- Να παρακολουθούμε τα διάφορα τμήματα του κράτους και των υπηρεσιών να παίζουν κρυφτό με τις αρμοδιότητες και τις ευθύνες. Αυτή τη σχολική χρονιά είδαμε μέχρι και έγγραφο προέδρου Σχολικής Επιτροπής που ζητούσε από τους εκπαιδευτικούς να ...φροντίσουν για τον έλεγχο των ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων των σχολείων

- Να ακούμε πως “δεν υπάρχουν χρήματα” για αντιμετώπιση των προβλημάτων και την ίδια στιγμή να βλέπουμε πάρτι εκατομμυρίων δημόσιου χρήματος στην  περιοχή.

- Να παραπέμπονται απολύτως αναγκαίες παρεμβάσεις σε ότι “πρόγραμμα” είναι διαθέσιμο.

- Να γίνονται τεχνικές εργασίες σύμφωνα με το πως διευκολύνει τον κάθε εργολάβο, ακόμα και εν ώρα λειτουργίας των σχολείων, και όχι με γνώμονα την ασφάλεια των παιδιών και την σωστή λειτουργία των σχολικών μονάδων

Από τις απαντήσεις που έχουμε πάρει μέχρι στιγμής στο σχετικό ερωτηματολόγιο της Ένωσης προκύπτει ότι το πιστοποιητικό καταλληλότητας αποτελεί άγνωστη λέξη για το σύνολο των μονάδων, ενώ υπάρχουν πολύ σοβαρά κενά στην αντιπυρική και αντικεραυνική θωράκιση. Ελλείψεις διαπιστώνονται στα θέματα ασφαλούς πρόσβασης, σε  σχολικούς τροχονόμους, φύλακες και νησηλευτές κα

ΚΟΜΒΙΚΟ ΖΗΤΗΜΑ Η ΑΝΤΙΣΕΙΣΜΙΚΗ  ΘΩΡΑΚΙΣΗ

H διαχρονική πολιτική αποδιοργάνωσης της Κτ.Υπ. (πρώην ΟΣΚ) και  αποψίλωσης των Τεχνικών Υπηρεσιών των Δήμων, έχουν οδηγήσει σε πλήρη αδράνεια του κράτους σε όλα τα επίπεδα όσον αφορά στην αντισεισμική επάρκεια των σχολείων των παιδιών μας, παρά το γεγονός ότι  η χώρα μας είναι η έκτη θέση πιο σεισμογενής κόσμο και η πρώτη στην Ευρώπη.

Σχεδόν τα μισά σχολεία είναι χτισμένα πριν το 1985, δηλαδή με έναν υποτυπώδη, ανεπαρκή αντισεισμικό κανονισμό,  το 1/3 έχει ηλικία 50 ετών και άνω, ενώ υπάρχουν 2 σχολεία που χτίστηκαν προ του 1959, δηλαδή χωρίς καμιά πρόβλεψη αντισεισμικού σχεδιασμού. Υπάρχουν σχολεία που κτίστηκαν το 1960, το 1957, το 1931 (!) χωρίς να έχουν υποβληθεί ποτέ σε ουσιαστικό δευτεροβάθμιο αντισεισμικό έλεγχο. Οι σεισμοί του 1980, 1999 και 2019 καταπόνησαν σημαντικά τα κτήρια και δημιούργησαν πρόσθετα προβλήματα. Σοβαρά προβλήματα μετά από σεισμούς διαπιστώθηκαν στο 3ο Δημοτικό ΝΦ, το 1ο Γυμνάσιο και 1ο Λύκειο ΝΦ, το παλιό κτήριο του 3ου ΓΕΛ, ενώ το 1ο ΕΠΑΛ και το κλειστό του γυμναστήριο χαρακτηρίστηκαν ακατάλληλα μετά το σεισμό του 2019 αλλά έκτοτε δεν έχει μπει ούτε καρφί.

ΟΧΙ ΣΤΗ ΦΤΩΧΕΙΑ ΤΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ – ΝΑΙ ΣΕ ΣΥΓΧΡΟΝΑ ΣΧΟΛΕΙΑ

Τα σχολικό κτίριο, το μέγεθος του , η αρχιτεκτονική και η αισθητική του, ο εξοπλισμός δεν αποτελούν τεχνικά ζητήματα.  Μέσα σε αυτά τα κτίρια,  τα παιδιά μας από τα 4 χρόνια μέχρι τα 18 τους περνούν καθημερινά 6 – 10 ώρες.  Εκεί μορφώνονται, μαθαίνουν να σκέφτονται, να αντιλαμβάνονται την αντικειμενική πραγματικότητα, να γνωρίζουν τους νόμους που τη διέπουν, να κοινωνικοποιούνται, να αναπτύσσουν αισθητικά κριτήρια, να αθλούνται, να ψυχαγωγούνται, να διαμορφώνουν την προσωπικότητά τους σε αλληλεπίδραση με το σχολικό περιβάλλον.

Η διαμόρφωση λοιπόν του σχολικού χώρου, παίζει σημαντικό ρόλο στο να τον αγαπήσει ένα παιδί, να μάθει να τον φροντίζει και να τον διατηρεί όμορφο, στο να το προδιαθέσει θετικά απέναντι στη γνώση. Ας θυμηθούμε όλοι με τι φροντίδα, με πόσο χρώμα και αγάπη στήναμε το παιδικό δωμάτιο πριν ακόμη έρθει στη ζωή το παιδί μας.

Ως γονείς που θέλουμε μόνο το καλύτερο για τα παιδιά μας, θεωρούμε ότι είναι ανάγκη και όχι πολυτέλεια τα ολιγομελή τμήματα, οι βιβλιοθήκες, τα εργαστήρια, οι τραπεζαρίες, οι αίθουσες εκδηλώσεων, τα αναρρωτήρια, οι ολοκληρωμένες αθλητικές εγκαταστάσεις. Ένα σχολείο που έχει όρους να λειτουργεί ως ένας ζωντανός κοινωνικός φορέας και να εκπληρώνει ολοκληρωμένα το ρόλο του στην διαπαιδαγώγηση και μόρφωση των παιδιών.

Σήμερα η εικόνα των σχολείων του δήμου μας απέχει παρασάγγες ακόμα και από τα στοιχειώδη. Σε μια σχετικά πρόσφατη καταγραφή της Ένωσης, επί συνόλου 32 σχολείων υπήρχαν μόνο 14 αίθουσες πολλαπλών χρήσεων, 11 εργαστήρια Η/Υ με υλικό τελευταίας δεκαετίας, 9 εργαστήρια φυσικών επιστημών και 12 σχετικά ικανοποιητικές σχολικές βιβλιοθήκες.  Χαρακτηριστικά το 3ο Γενικό Λύκειο που εγκαινιάσθηκε το Σεπτέμβρη του 2022 δεν έχει ακόμα εξοπλισμένα εργαστήρια, ενώ με την πρώτη βροχή αίθουσες άρχισαν να μπάζουν νερά. Εγκαινιάσθηκε του χωρίς ίντερνετ, με προβλήματα στη θέρμανση, χωρίς πρόσβαση ΑΜΕΑ, χωρίς σήμανση ή διάβαση πεζών για ασφαλή πρόσβαση, ενώ ακόμα και σήμερα δεν έχει ολοκληρωθεί η μεταφορά του.

Παρά το γεγονός ότι στο  υπάρχει κτιριακό απόθεμα, αντί για σπάσιμο τμημάτων είδαμε συγχωνεύσεις, ενώ η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας μετακινεί μαθητές σε σχολεία πέρα από τη γειτονιά τους προκειμένου να μη σπάσουν πολυμελή τμήματα (λχ 3ο Δημοτικό Νέας Φιλαδέλφειας)

Κατά τα άλλα, τα έχουμε δει σχεδόν όλα: από νηπιαγωγεία σε αυλές (1ο ΝΦ) μέχρι νηπιαγωγείο ουσιαστικά χωρίς αυλή (4ο ΝΦ), από σχολεία χωρίς θέρμανση έως σχολεία που έμειναν για ένα μήνα χωρίς ρεύμα και σχολείο που....δεν είχε πόσιμο νερό (το 3ο Λύκειο επί χρόνια μέχρι την μετεγκατάσταση τον Σεπτέμβρη του 2022).

ΑΥΛΕΙΟΙ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΚΟΙ ΧΩΡΟΙ

Γύμνια υπαrχει και στο θέμα των αθλητικών χώρων, που επιτείνεται από την ακατανότητη επιλογή στα νέα κτίρια να μην υπάρχει πρόβλεψη κλειστού γυμναστηρίου

Στο σύνολο του Δήμου υπάρχουν μόνο 2 (!) λειτουργικά σχολικά γυμναστήρια και 4 αίθουσες πολλαπλών που λειτουργούν ως γυμναστήρια. Το κλειστό γυμναστήριο του 1ου ΕΠΑΛ από το σεισμό του 2019 ακόμα περιμένει τις αναγκαίες επισκευές ώστε να καταστεί ξανά λειτουργικό.

Πολύ κακή είναι η εικόνα των αύλειων χώρων: ελάχιστες είναι επιστρωμένες με κατάλληλα υλικά για την αποφυγή τραυματισμών, με ελλείψεις σε αθλητικά όργανα και υποδομές και πολλές διαπιστωμένης επικινδυνότητες. Δεν είναι περίεργο να λειτουργούν ως παγίδες ατυχημάτων. Υπάρχουν σχολεία όπου δεν υπάρχει ούτε 1 δέντρο, ούτε 1 τετραγωνικό στέγαστρου όπου μπορούν να προστατευθούν τα παιδιά από τον ήλιο και τη βροχή, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα το 7ο Δημοτικό Σχολείο Νέας Φιλαδέλφειας, όπου η επισκευή της περίφημης πέργκολας έχει γίνει γιοφύρι της Άρτας.

Καλά οργανωμένοι και εξοπλισμένοι αθλητικοί και8 αύλειοι χώροι, με το κατάλληλο προσωπικό θα μπορούσαν να αξιοποιούνται όλο το χρόνο ώστε να υπάρχουν δωρεάν απογευματινά προγράμματα αθλητικής και δημιουργικής απασχόλησης, να πραγματοποιούνται διασχολικοί αθλητικοί αγώνες στη διάρκεια όλου του σχολικού έτους

Αντί για αυτό, βλέπουμε συχνά να παραχωρούνται σε τρίτους φορείς που αναπτύσσουν δραστηριότητα η οποία έχει και συστηματική οικονομική διάσταση, εμπορευματοποιώντας το σχολικό χώρο. Ακραίο παράδειγμα είναι η παντελώς παράνομη και απαράδεκτη από παιδαγωγική άποψη τοποθέτηση μόνιμων διαφημίσεων στο δάπεδο του σχολικού γυμναστήριου του 2ου Γυμνασίου – Λυκείου, που παρά τις διαμαρτυρίες των συλλόγων γονέων και καθηγητών συνεχίζουν να ρυπαίνουν το χώρο.

Η ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΚΑΙ Η ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΑΡΙΕΣ

Έχουμε  σχολεία που έχουν δική τους στέγη, σχολεία που φιλοξενούνται  (1ο ΕΠΑΛ), μέχρι και σχολείο «φάντασμα»,  το Ειδικό Νηπιαγωγείο και Δημοτικού, που θεωρητικά υπάρχει στο Δήμο,  με οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών, χωροθετημένο χώρο και τα λοιπά. Λείπει το...κτίριο αλλά αυτό ουδόλως απασχολεί διαχρονικά τον...αναπτυξιακό οίστρο των ιθυνόντων σε όλα τα επίπεδα.

Το πρόβλημα στη σχολική στέγη είναι ιδιαίτερα οξυμένο στην προσχολική αγωγή, ως αποτέλεσμα της επιλογής των κυβερνήσεων να εφαρμόσουν την δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή με.... μηδενική επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού. Το στοίβαγμα νηπίων σε συνθήκες συνωστισμού, πέρα από προβλήματα υγιεινής δυσχεραίνει και το παιδαγωγικό έργο. Μια σειρά ακατάλληλες προσωρινές στεγαστικές λύσεις που δόθηκαν πριν 4 χρόνια όταν ξεκίνησε η υποχρεωτική δίχρονη προσχολική αγωγή τείνουν να εδραιωθούν ως κανονικότητα.

ΟΙ “ΕΛΕΦΑΝΤΕΣ ΣΤΟ ΔΩΜΑΤΙΟ” ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΣΤΕΓΗΣ

*Συγκρότημα 1ου Γυμνάσιο – 1ο Λύκειου -2ο Δημοτικόυ – 1ο Νηπιαγωγείο

Είναι το αρχαιότερο σχολικό συγκρότημα. Το 2ο Δημοτικό χτίστηκε το 1931 και το 1ο Γυμνάσιο – Λύκειο το 1960. Το 1ο Νηπιαγωγείο φιλοξενείται σε κοντέινερ στην αυλή του 2ου Δημοτικού.

Είναι το συγκρότημα που έγινε viral το 2021 με την πλημμύρα με τον “Μπάλο” και την πεζογέφυρα που έφτιαξαν τα παιδιά. 

Πάνω από 20 χρόνια τώρα παίζεται κρυφτούλι και γαιτανάκι αρμοδιοτήτων και ευθυνών από κυβερνήσεις, δημοτικές και περιφερειακές αρχές αναφορικά με την πρόσθήκη 6 νέων αιθουσών που όλο φτάνουν και ποτέ δεν έρχονται, ώστε να φύγουν τα  ISOBOX από το προαύλιο και να καταργηθούν οι αίθουσες μπουντρούμια που φτιάχτηκαν σε  διαδρόμους.

*Συγκρότημα ΕΠΑΛ

Το συγκρότημα των πρώην ΚΑΤΕΕ, απέναντι από την παλιά Ρενώ, όπου βρίσκονται τα δύο ημερήσια και το εσπερινό ΕΠΑΛ (μαζί με το 3ο Λύκειο που μετεγκαταστάθηκε και το 3ο Γυμνάσιο που θα φύγει και αυτό μόλις ολοκληρωθεί η ανέγερση του νέου κτηρίου), καθώς και ένα από τα μεγαλύτερα Εργαστηριακά Κέντρα, εκτείνεται σε οικόπεδο - φιλέτο 47 στρεμμάτων παραπλεύρως της Εθνικής.

Αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα εγκατάλειψης, με προβλήματα στον οργανισμό, στα ηλεκτρικά (υπάρχουν εργαστήρια όπου κατά το ήμισυ δεν έχουν καθόλου ρεύμα), στην μόνωση και τη θέρμανση κα.  Το 1ο ΕΠΑΛ παραμένει άστεγο μετά το σεισμό του 2019 καθώς το κτίριό του χαρακτηρίστηκε ακατάλληλο, χωρίς να έχει γίνει καμία παρέμβαση αποκατάστασης, κυριολεκτικά δεν έχει μπει ούτε καρφί, αντίθετα εγκαταλείφθηκε πλήρως και λεηλατήθηκε. Το σχολείο φιλοξενείται σε χώρους του 2ου ΕΠΑΛ και του Εργαστηριακού Κέντρου με αποτέλεσμα να έχει συρρικνωθεί

Ο Δήμος έχει εξαιρέσει αυτό το συγκρότημα από προγράμματα για αντισεισμικό έλεγχο που έχει εξαγγείλει, και όχι μόνο, παρότι είναι το πλέον ταλαιπωρημένο με την πρόφαση ότι δεν τελεί υπό την ιδιοκτησία του.  Αυτό βεβαίως δεν εμπόδισε να ζητηθεί η παραχώρησή του από τις ΚΤΥΠ και να επιχειρηθεί για να μετατραπεί σε χώρο της Τεχνικής Υπηρεσίας και της αποθήκης της. Ο Δήμος προχώρησε σε εργασίες στο κλειστό γυμναστήριο και το ανοικτό γήπεδο μπάσκετ του 1ου ΕΠΑΛ εγκαταστάσεων χαρακτηρισμένων ως ακατάλληλων  μετά το σεισμό του 2019, όπου δεν έχει γίνει ούτε έλεγχος στατικής επάρκειας, ούτε μελέτη ενισχύσεων όπως ζητούσαν οι εκθέσεις της ΚΤΥΠ μετά τους σεισμούς.  Η απόπειρα αλλαγής της χρήσης του χώρου ακυρώθηκε μετά από δυναμική παρέμβαση εκπαιδευτικών και μαθητών

* 3ος Βρεφονηπιακός σταθμός

 Η Δημοτική Αρχή παραχώρησε στην Μητρόπολη για να φτιάξει ιδιωτικό παιδικό σταθμό το οικόπεδο και έτοιμη μελέτη που αφορούσαν την ανέγερση του 3ου Δημοτικού Βρεφονηπιακού σταθμού, ο οποίος παραμένει σε ακατάλληλο ενοικιαζόμενο χώρο. Η Ένωση Γονέων αντιτάχθηκε και πρωτοστάτησε στον αγώνα ενάντια στην παραχώρηση που ουσιαστικά αφήνει τον 3ο ΒΝΣ στον αέρα, τη στιγμή που διαπιστώνεται πολύ σοβαρό πρόβλημα έλλειψης θέσεων βρεφών στους Βρεφονηπιακούς Σταθμούς.

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΗ ΚΑΙ ΠΛΗΜΜΕΛΗΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ

Την κατάσταση επιβαρύνει η πλημμελής συντήρηση των σχολείων. Είναι διάχυτη η αίσθηση ότι τα σχολεία έχουν αφεθεί στην τύχη τους και στο έλεος της φθοράς του χρόνου, ενώ η όποια συντήρηση γίνεται “τόσο όσο”.

Δεν υπάρχει σχολείο που δεν ζητά βαψίματα εσωτερικά και εξωτερικά. Πάρα πολλά είναι άβαφτα επί χρόνια,  ορισμένα ακόμα και πάνω από 10 έτη ή και σε βάθος χρόνου που κανείς πλέον δε θυμάται.

Θεωρούμε ότι η συντήρηση των σχολείων θα πρέπει να στηρίζεται σε τακτικούς προϋπολογισμένους πόρους. Τα όποια προγράμματα είναι επικουρικά, πρέπει να υποτάσσονται στις προτεραιότητες των σχολείων και όχι το ανάποδο. Αλλιώς έχουμε οξύμωρα φαινόμενα όπως να γίνεται ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων που δεν έχουν ελεγχθεί για την αντισεισμική τους ικανότητα και την στατική τους επάρκεια, ή να μην υπάρχει καμία πρόβλεψη για την προστασία των θερμοπροσόψεων (λχ με επένδυση από αφρομπετό) από φθορές.

Η Ένωση Γονέων τον Ιούνιο του 2021 κατέθεσε στο Δήμο και σε όλα τα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου αναλυτικό υπόμνημα, στο οποίο δεν έχει δοθεί καμία απάντηση από τους αρμόδιους.

Ταυτόχρονα, δεν υλοποιήθηκε καμία χρονιά η ομόφωνη απόφαση 2/2020 του Δημοτικού Συμβουλίου που προέβλεπε να παρουσιάζεται συγκεκριμένο πλάνο ενεργειών και παρεμβάσεων εντός των θερινών διακοπών ανά σχολική μονάδα.

ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ

Για τις 33 σχολικές μονάδες του Δήμου υπάρχουν μόλις 34 καθαρίστριες εκ των οποίων μόνο οι 5 είναι με μόνιμη σχέση εργασίας, ενώ υπάρχουν μόνο 5 φύλακες με ότι αυτό συνεπάγεται. Ταυτόχρονα υπάρχει περιορισμένος αριθμός σχολικών νοσηλευτών, ακόμα και σε σχολεία που είναι παντελώς απαραίτητοι.

ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ

  • Να ελεγχθούν έγκαιρα όλα τα σχολικά κτίρια. Χρειάζεται να μπει πρόγραμμα ξεκινώντας από τα πιο παλιά κτίρια.  Να πραγματοποιηθούν ουσιαστικοί έλεγχοι και όχι μόνο οπτικοί σε όλα τα επίπεδα (στατική επάρκεια – προσεισμικός έλεγχος – έξοδοι διαφυγής – πυρασφάλεια – ασφαλής ηλεκτρολογική εγκατάσταση – επάρκεια σε προαύλια και χώρους συγκέντρωσης), από τις αρμόδιες επιτροπές της ΚΤΥΠ σε συνεργασία με τις τεχνικές υπηρεσίες των Δήμων και να παρασχεθούν πιστοποιητικά καταλληλότητας για όλα τα σχολικά κτίρια . Ειδικά για την περιοχή μας είναι εντελώς απαραίτητος ο δευτεροβάθμιος αντισεισμικός έλεγχος ειδικά σε όσα  έχουν χτιστεί πριν το  1985, με έλεγχο βλαβών στο φέροντα οργανισμό,  ανθράκωσης – οξείδωσης, έλεγχο στατικής επάρκειας, έλεγχο ρωγμών , μελέτη ενισχύσεων κτλ
  • Δέσμευση οικοπέδων για ανέγερση 2 νηπιαγωγείων
  •  Άμεση λύση στο θέμα του 1ου Λυκείου – 1ου Γυμνασίου με την προσθήκη των αιθουσών και την κατάργηση των ISOBOX και των αιθουσών – μπουντρούμια.
  • Να ολοκληρωθεί η μεταφορά του 3ου Λυκείου και η παράδοση του 3ου Γυμνασίου ΝΦ
  • Να λυθεί  το πρόβλημα του 1ου ΕΠΑΛ, με άμεση αποκατάσταση και επισκευή του κτιρίου και άμεση επαναλειτουργία.   Σχέδιο και συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα  για χωροθέτηση και ανέγερση στους χώρους του συγκροτήματος νέων σχολείων που θα καλύπτουν τις ανάγκες των 3 ΕΠΑΛ και του 5ου Εργαστηριακού Κέντρου. Να μην αλλάξει ο χαρακτήρας του συγκροτήματος από χώρος παιδείας
  • Να τοποθετηθούν και να διασφαλιστεί ότι είναι λειτουργικά τα αλεξικέραυνα σε όλα τα σχολεία
  • Να αρθούν επικινδυνότητες που προκύπτουν από την κατάσταση του ηλεκτρικού δικτύου (διακόπτες, μπρίζες) λχ στα ISOBOX του 1ου Λυκείου, στο 2ο Νηπιαγωγείο ΝΧ)
  • Να επιστρωθούν κατάλληλα και να εξοπλιστούν οι αύλειοι χώροι
  • Να γίνει έλεγχος και αντιμετώπιση οξειδώσεων σε  κάγκελα και μεταλλικές κατασκευές των μονάδων (ενδεικτικά: 4ο Δημοτικό ΝΦ
  • Να αντιμετωπιστούν θέματα ασφαλούς πρόσβασης στα σχολεία (βάψιμο διαγραμμίσεων διαβάσεων πεζών, σημάνσεις κτλ)  και να διασφαλιστεί η  ασφαλή πρόσβαση ΑΜΕΑ σε αίθουσες ορόφων. Να πιστοποιηθούν και να λειτουργήσουν οι ανελκυστήρες που υπάρχουν
  • Να επιλυθούν προβλήματα σε πόρτες που μαγκώνουν, ή έμφανίζουν άλλες επικινδυνότητες 
  • Να αντιμετωπιστούν προβλήματα μονώσεων και στεγανώσεων ταρατσών και παραθύρων
  • 2 καθαρίστριες ανά σχολική μονάδα. Πρόσληψη ψυχολόγων,  σχολικών νοσηλευτών και σχολικών φυλάκων που να καλύπτουν τις ανάγκες

 Αγαπητές φίλες και  φίλοι γονείς

Η Ένωση με την παρούσα ημερίδα φιλοδοξεί να φωτίσει ακόμη περισσότερο πλευρές των προβλημάτων και με την βοήθειά σας να επικαιροποιήσει τις διεκδικήσεις μας είτε αφορούν γενικότερα, είτε συγκεκριμένα προβλήματα των σχολείων

Σε αυτή την κατεύθυνση θα αξιοποιήσουμε κάθε παρέμβαση και υπόμνημα που υποβληθεί εδώ.