ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΜΑΝΩΛΗ ΔΑΝΔΟΥΛΑΚΗ, ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΕΙΟΥ ΕΡΓΑΖΩΜΕΝΩΝ ΚΤΥΠ ΣΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΣΤΕΓΗΣ ΣΤΟ ΔΗΜΟ ΛΚΗΔΌΝΑ

 

ΣΩΜΑΤΕΙΟ   ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ

στην εταιρία «ΚΤΙΡΙΑΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ Α.Ε.

Φαβιέρου  30 - Τ. Κ.  10438  Α Θ Η Ν Α – Τηλέφωνα : 210.5272443 –  210.5272299

                 6977 674562, 6978 900537- FAX: 210.5272489  e-mail: somateio@ktyp.gr

Θα ήθελα να ευχαριστήσω εκ μέρους των εργαζομένων στις ΚΤΙΡΙΑΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ (ΚΤ.ΥΠ.) για την πρόσκληση και τη δυνατότητα να σας ενημερώσουμε για την κατάσταση που αντιμετωπίζουμε χρόνια τώρα από τη δική μας σκοπιά και τον άνισο αγώνα που δίνουμε απέναντι στις πολιτικές κυβερνήσεων και επιχειρηματικών ομίλων που θέλουν να αποδυναμώσουν πλήρως το δημόσιο και παραγωγικό ρόλο του φορέα, να διασπείρουν σε Δήμους, Περιφέρειες και αλλού την ευθύνη που πρέπει να έχει το κράτος για σημαντικά δημόσια κτίρια όπως τα σχολεία και τα νοσοκομεία και να παραδώσουν σημαντικά δημόσια κτίρια εξ ολοκλήρου σε κατασκευαστικούς και τραπεζικούς επιχειρηματικούς ομίλους για να κερδοσκοπούν. 

Κομβικά σημεία αυτής της απαράδεκτης έως και εγκληματικής πολιτικής αποτέλεσαν η μετατροπή του πρώην ΟΣΚ σε ΑΕ τα τέλη του 1990 (με κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ τότε) και πρόσχημα την ευελιξία, η προώθηση δια πυρός και σιδήρου της κατασκευής των πρώτων 24 σχολείων με ΣΔΙΤ στην Αττική που ξεκίνησαν το 2007 (με κυβέρνηση ΝΔ) και παραδόθηκαν τελικά το 2018, η σταδιακή απόλυση 200 εργαζομένων λόγω της λήξης των 4ετών συμβάσεών τους το 2011, η κατάργηση του ΟΣΚ και η συγχώνευσή του με άλλες κατασκευαστικούς φορείς του δημοσίου στις ΚΤΙΡΙΑΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ με τα μνημόνια (και κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ), η ένταξη του φορέα στο Υπερταμείο Ιδιωτικοποιήσεων το 2017 με κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ.

Σε όλο αυτή την περίοδο με τους συνεχείς και επίμονους αγώνες μας, αλλά κι τη συνεργασία με την ΑΣΓΜΕ και τους Συλλόγους Γονέων, καταφέραμε να βάλουμε εμπόδια στα σχέδια τους, να κρατήσουμε ως ένα βαθμό τον τεχνικό παραγωγικό  ρόλο και έργο του φορέα, αποκαλύψαμε τον αποικιοκρατικό χαρακτήρα των ΣΔΙΤ, επιμείναμε στην ζωτική ανάγκη να προχωρήσουν οι προ- και μετασεισμικοί έλεγχοι και οι αναγκαίες επισκευές με ευθύνη του κράτους, καταφέραμε να επιστρέψουν όλοι οι απολυμένοι συνάδελφοι στη δουλειά με τροπολογία που κατέθεσε το ΚΚΕ το 2018, αλλά και να απενταχθεί ο φορέας από το υπερταμείο ιδιωτικοποιήσεων. 

Δυστυχώς λίγες μέρες πριν την απένταξη και ενώ ο φόβος για το μέλλον κυριαρχούσε σε πολλούς εργαζόμενους, η τότε κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ έδωσε τη δυνατότητα και 150 περίπου εργαζόμενοι μετατάχθηκαν σε άλλους φορείς του υπουργείου Υποδομών με αποτέλεσμα ο φορέας να αποδυναμωθεί και πάλι ιδιαίτερα σε τεχνικό προσωπικό (σήμερα είμαστε περίπου 200 εργαζόμενοι εκ των οποίων το 1/3 μηχανικοί, όταν μάλιστα το αντικείμενο πλέον περιλαμβάνει όλα τα δημόσια κτίρια (σχολεία, νοσοκομεία, δικαστήρια, φυλακές, αστυνομικά τμήματα κ.ά.). 

Η κυβέρνηση της ΝΔ την τετραετία που πέρασε συνέχισε όπως και οι προηγούμενες και επίσπευσε, την πολιτική αποδυνάμωσης του παραγωγικού ρόλου και έργου των ΚΤΥΠ και  την εμπορευματοποίηση και ιδιωτικοποίηση της Δημόσιας Σχολικής Στέγη. 

Αυτό εκφράστηκε με : 

1. Δραματική περικοπή -πάνω από 70% τα τελευταία χρόνια- των κρατικών κονδυλίων που δίνονται στις ΚΤ.ΥΠ. για τη Σχολική Στέγη (παρότι πάνω από τα μισά σχολικά κτίρια είναι κατασκευασμένα πριν από 50 και πάνω χρόνια δηλαδή είναι παλιά και καταπονημένα και τα 2/3 από αυτά είναι τόσο παλιά που είναι κτισμένα χωρίς αντισεισμικό κανονισμό(πριν το 1959) 

2. Συνέχιση της αποψίλωσης από μηχανικούς όλων των ειδικοτήτων(αυτή τη στιγμή στο Οργανόγραμμα έχουμε 70 κενές θέσεις μηχανικών) 

3. Συνεχείς προσπάθειες –όπως άλλωστε και για όλο το δημόσιο- να καταργηθεί ο παραγωγικός και να θεσμοθετηθεί ο εποπτικός και μόνο ρόλος του φορέα και η πλειοψηφία των έργων να δίνονται με αποικιοκρατικούς όρους στα ιδιωτικά επιχειρηματικά συμφέροντα (ΣΔΙΤ, αναθέσεις, πακέτο ενεργειακών αναβαθμίσεων κ.ά). 

Ενδεικτική είναι η απόφαση του Υπουργείου Υποδομών να διαθέσει πάνω από 50 εκατομμύρια Ευρώ για αναθέσεις δεκάδων μελετών σχολείων σε ιδιώτες, την ίδια ώρα που αρνείται πεισματικά να επαναφέρει στις ΚΤ.ΥΠ. έμπειρους μηχανικούς από αυτούς που μετατάχθηκαν ή να προσλάβει 70 μηχανικούς(τόσες είναι οι κενές οργανικές θέσεις) των οποίων η ετήσια μισθοδοσία δεν υπερβαίνει τα 2 εκατομμύρια, προκειμένου να υλοποιήσουν εντός της Κτ.Υπ. αυτές και άλλες μελέτες και παράλληλα να ασκήσουν και άλλα καθήκοντα όπως οι προ και μετασεισμικοί έλεγχοι. Και αυτά παρότι η πείρα από τις Προγραμματικές συμβάσεις και τις ΣΔΙΤ όχι μόνο, έχει δείξει ότι το κόστος είναι πολλαπλάσιο και η ποιότητα πολύ χαμηλή, αλλά και οι δυνατότητες ελέγχου από τους εναπομείναντες μηχανικούς του Δημοσίου ελαχιστοποιούνται

Η πιο επικίνδυνη εκδοχή αυτής της πολιτικής που έχει διασπείρει την ευθύνη του κράτους για ένα τόσο ευαίσθητο τομέα κυρίως στους Δήμους, αλλά και στις Περιφέρειες και άλλους φορείς, φάνηκε ξεκάθαρα στο σεισμό του 2019 στη Δυτική Αττική, γι΄αυτό και το αναφέρουμε συνεχώς. 

Είχαμε την τύχη να γίνει Ιούλιο μήνα με κλειστά τα σχολεία και να είναι μέτριας έντασης (5 ρίχτερ). Οι Δήμοι (που με βάση τη νομοθεσία είναι οι αρμόδιοι για τους ελέγχους) κάλεσαν τους εναπομείναντες μηχανικούς  των Κτιριακών Υποδομών να ελέγξουν τα σχολικά κτίρια με τις μεγαλύτερες ζημιές, αφού είχαν βάλει τους διευθυντές των σχολείων να κάνουν ένα πρώτο οπτικό έλεγχο !! 

Ελέγχθηκαν από εμάς 355 σχολικά κτίρια στα οποία και βρέθηκαν ανεξήγητα πολλές βλάβες σε σχέση με το μέτριο μέγεθος του σεισμού. Σε 164 σχολικά κτίρια βρέθηκαν μεγαλύτερες ή μικρότερες βλάβες και 29 κτίρια κρίθηκε ότι είχαν τέτοιες βλάβες που έπρεπε να εκκενωθούν.

Άκρως αποκαλυπτική ήταν η επίσημη απάντηση που έδωσε το Υπουργείο Υποδομών για το θέμα σε Ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή το Κ.Κ.Ε. Στην τελευταία παράγραφο του εγγράφου της ΓΔΑΕΦΚ αναφέρεται αυτολεξεί «…από το αρχείο της Υπηρεσίας διαπιστώθηκε  ότι, μεγάλος αριθμός κτηρίων, από αυτά που χαρακτηρίστηκαν στον πρωτοβάθμιο έλεγχο «ΜΗ ΚΑΤΟΙΚΗΣΙΜΑ», είχαν ήδη χαρακτηριστεί ακατάλληλα για χρήση «ΚΙΤΡΙΝΑ» από το σεισμό του 1999 και δεν είχαν εκδοθεί οι απαιτούμενες άδειες επισκευής για την αποκατάστασή τους και συνεπώς εξακολουθούσαν να είναι ακατάλληλα για χρήση».   Αντίστοιχη απάντηση έδωσαν σε αναλυτικό έγγραφό τους και οι Κτιριακές Υποδομές.   (επισυνάπτουμε τα έγγραφα). Δηλαδή ομολογούν ότι κανένας δεν είχε ελέγξει αν έγιναν από τους Δήμους οι απαιτούμενες επισκευές και πώς έγιναν και πώς λειτουργούσαν τα σχολεία αυτά.

Με όσα προαναφέραμε δεν θεωρούμε καθόλου τυχαίο ότι, στο καθαρά προεκλογικού χαρακτήρα νόμο που ψήφισε η απελθούσα κυβέρνηση στη Βουλή για Προσεισμικούς ελέγχους σε σχολεία, μετατίθεται η ευθύνη στο ΤΕΕ που θα συστήσει ομάδες μηχανικών που θα κάνουν τους ελέγχους αυτούς, για ένα μεροκάματο και με μικρή έως καθόλου εμπειρία σε ανάλογο αντικείμενο,  ενώ οι ΚτΥπ δεν αναφέρονται ούτε ως λέξη. Η πολιτική των κυβερνήσεων που θεωρούν ως κόστος τους απαραίτητους προ και μετασεισμικούς ελέγχους και τις αναγκαίες επεμβάσεις σε δημόσια κτίρια και διαχέουν την ευθύνη που πρέπει να έχει το κράτος κεντρικά, στους Δήμους και άλλους φορείς, είναι εγκληματική και οδηγεί δυστυχώς με μαθηματική ακρίβεια στην επόμενη τραγωδία ! Αυτό εξάλλου δείχνουν και τα συνεχή προβλήματα σε σχολεία (με συνεχείς πτώσεις σοβάδων κ.λπ.).

Ένα ακόμα τρανταχτό δείγμα αυτής της απάνθρωπης πολιτικής αποτελεί η νομοθέτηση από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ της δίχρονης Προσχολικής Αγωγής με την κάλυψη των κτιριακών αναγκών με ΠΡΟΚΑΤ αίθουσες και την υλοποίηση αυτής της απαράδεκτης νομοθέτησης από την κυβέρνηση της ΝΔ με την τοποθέτηση εκατοντάδων αιθουσών ελαφράς προκατασκευής (ΠΡΟΚΑΤ δηλαδή). Πρόκειται για απαράδεκτη ενέργεια που υποδηλώνει σαφώς πώς αντιμετωπίζουν τα θέματα των κτιριακών υποδομών στην Παιδεία, καθώς για πρώτη φορά στη χώρα θεσμοθετείται η γενικευμένη εγκατάσταση και χρήση ΠΡΟΚΑΤ αιθουσών για τρέχουσες και όχι έκτακτες ανάγκες. Και εδώ βέβαια ισχύει το «ουδέν μονιμότερον του προσωρινού», αφού η κυβέρνηση δεν έχει διαμορφώσει κανένα πρόγραμμα ούτε έχει προβλέψει χρηματοδότηση για κατασκευή σύγχρονων και ασφαλώς νηπιαγωγείων, μεταφέρει την ευθύνη στους Δήμους, ενώ διαλύει τον μόνο κατασκευαστικό φορέα του δημοσίου που θα μπορούσε να φέρει σε πέρας ένα τέτοιο έργο. 

Μάλιστα σε πολλές περιπτώσεις τοποθετούν       ΠΡΟΚΑΤ -με συνοπτικές διαδικασίες και κατά παρέκκλιση της κείμενης πολεοδομικής νομοθεσίας- ακόμα και σε λειτουργούντα σχολεία, επιδεινώνοντας κι άλλο τις ήδη απαράδεκτες συνθήκες που διαμορφώθηκαν και με τις συνεχείς συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων, συνθήκες που αναδείχτηκαν δραματικά με την πανδημία. Το τραγικό αποτέλεσμα είναι ότι εκατοντάδες μικρά παιδιά, θα κάνουν τα πρώτα βήματά τους στην εκπαίδευση μέσα σε ΠΡΟΚΑΤ με ό,τι αυτό σημαίνει.  

Πολλοί δικαιολογημένα θα αναρωτηθούν: Μα καλά ο πρώην ΟΣΚ και τώρα οι ΚΤΙΡΙΑΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ δεν ακολουθούν την εκάστοτε κυβερνητική πολιτική; Λειτουργούν με μόνο γνώμονα τις σύγχρονες ανάγκες στη Σχολική Στέγη; Ασφαλώς και όχι. Οι εκάστοτε Διοικήσεις, διορισμένες από τις κυβερνήσεις, προωθούσαν και προωθούν την πολιτική τους και μέσα από δημόσιους φορείς όπως ο πρώην ΟΣΚ, ενώ κάνουν και επιλογή προτεραιοτήτων ανάλογα με τους ημέτερους ή μη δημάρχους και πολιτευτές. ΟΜΩΣ η ύπαρξη και λειτουργία ενός παραγωγικού δημόσιου κατασκευαστικού φορέα αποκλειστικά αρμόδιου για τη Σχολική στέγη, διασφαλίζει σε σημαντικό βαθμό ότι το κράτος έχει την ευθύνη για τη Σχολική Στέγη και αυτό διευκολύνει το εργατικό, γονεϊκό, εκπαιδευτικό και μαθητικό κίνημα να στοχεύσουν, να απευθυνθούν και να πιέσουν για τα οξυμένα προβλήματα και τα αναγκαία έργα και παρεμβάσεις. Επίσης να κατευθύνουν τις πιέσεις τους προς το κράτος, ώστε αυτός ο φορέας να βελτιώσει τη λειτουργία του και να ενισχυθεί σε κρατικά κονδύλια και εξειδικευμένο προσωπικό, ώστε να ανταποκρίνεται με μεγαλύτερη επάρκεια στις αυξημένες ανάγκες. Μπορεί ακόμα να παρεμβαίνουν στοχευμένα και να πιέζουν σε σημαντικά έως ζωτικά ζητήματα όπως η διαμόρφωση σύγχρονων προδιαγραφών, οι σωστοί και έγκαιροι έλεγχοι -προσεισμικοί και μετασεισμικοί-, οι απαλλοτριώσεις των αναγκαίων οικοπέδων, κ.ά.  Επίσης σημαντικό είναι ότι σε ένα τέτοιο δημόσιο φορέα συσσωρεύεται με την πάροδο των χρόνων η αναγκαία εμπειρία, τεχνογνωσία και εξειδικευμένο προσωπικό στο συγκεκριμένο ευαίσθητο αντικείμενο.  Δεν είναι τυχαίο ότι ο πρώην ΟΣΚ παρά τα προβλήματα, τις δυσκολίες και τις πολιτικές παρεμβάσεις που προαναφέραμε, με την καθοριστική παρέμβαση και δουλειά των εργαζομένων σε αυτόν, είχε ένα κύρος στην εκπαιδευτική κοινότητα.

Συνεπώς υπάρχουν δύο κρίσιμα ζητήματα: 1. Η ευθύνη και η αρμοδιότητα για τη Σχολική Στέγη, πρέπει να επανέλθει στο κράτος και να σταματήσει η διάχυσή της στους Δήμους, τις Περιφέρειες κ.α. 2. Το κράτος πρέπει να έχει την αποκλειστική ευθύνη, αρμοδιότητα και έλεγχο για την ασφάλεια των Σχολείων, τους Προ και Μετασεισμικούς ελέγχους και τις αναγκαίες επισκευές και άλλες παρεμβάσεις, ώστε να γίνονται σωστά, γρήγορα και σύμφωνα με τις σύγχρονες προδιαγραφές.

 Είναι λοιπόν επιτακτική ανάγκη να απαιτήσουμε συλλογικά και αγωνιστικά όσα δικαιούμαστε και έχουμε χιλιοπληρώσει με τη δυσβάστακτη φορολογία και πιο συγκεκριμένα: 

ΠΛΑΙΣΙΟ ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΗΣ 

  •          Σημαντική αύξηση των κρατικών κονδυλίων για τη Σχολική Στέγη, προκειμένου να καλυφθούν και οι δραματικές περικοπές των προηγούμενων χρόνων που ξεπέρασαν το 70% !!
  •          Ενίσχυση του νομοθετικού πλαισίου, της λειτουργίας, των κρατικών κονδυλίων και του τεχνικού προσωπικού των ΚΤ.ΥΠ. ώστε να αποτελέσουν τον κατεξοχήν αρμόδιο ενιαίο τεχνικό κατασκευαστικό φορέα του δημοσίου που θα υλοποιεί με επάρκεια την ευθύνη του κράτους για καθολική παροχή δημόσιων δωρεάν σύγχρονων και ασφαλών Σχολείων, αλλά και άλλων σημαντικών δημοσίων κτιρίων όπως νοσοκομεία.
  •          Διαμόρφωση προδιαγραφών σε κτίρια, αύλειους χώρους και εξοπλισμό που να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες της Σχολικής Στέγης.
  •          Επανέναρξη και επιτάχυνση των Προσεισμικών και Μετασεισμικών ελέγχων και των αναγκαίων παρεμβάσεων στα λειτουργούντα σχολεία, με αποκλειστική ευθύνη των Κτ.Υπ.
  •          Πενταετές πρόγραμμα απαλλοτριώσεων οικοπέδων και κατασκευής Σχολείων στο οποίο να συμπεριληφθεί η κατασκευή εκατοντάδων νηπιαγωγείων ώστε να σταματήσει η αθλιότητα των ΠΡΟΚΑΤ, καθώς και η αντικατάσταση με νέα σύγχρονα και ασφαλή σχολεία, δεκάδων παλιών και καταπονημένων σχολείων που έχουν κτιστεί προ δεκαετιών.
  •          Να σταματήσει τώρα η απαράδεκτη και αντιεκπαιδευτική πολιτική της εμπορευματοποίησης και ιδιωτικοποίησης της Σχολικής στέγης μέσω των ΣΔΙΤ, των αναθέσεων, των προγραμματικών συμβάσεων και άλλων ανάλογων προγραμμάτων που πολλαπλασιάζουν τα κόστη, μειώνουν την ποιότητα και δίνουν τα σχολικά κτίρια βορά στην κερδοσκοπία και τον έλεγχο των κατασκευαστικών και τραπεζικών ομίλων.
  •          ΟΧΙ στην πολυδιάσπαση και διάχυση της ευθύνης μελετοκατασκευής σε Περιφέρειες, Δήμους και άλλους φορείς, που αποτελεί το «δούρειο ίππο» για παράδοση στα ιδιωτικά συμφέροντα και διαχέει την ευθύνη του κράτους για ασφαλή σχολεία και επιστημονικά σωστές επισκευές ό,που απαιτείται.
  •          ΟΧΙ στις συγχωνεύσεις Σχολικών Μονάδων, στις προσθήκες αιθουσών, ΠΡΟΚΑΤ και άλλες παρεμβάσεις, που επιδεινώνουν παραπέρα τις ήδη άσχημες συνθήκες υγείας, ασφάλειας και εκπαίδευσης στα σχολεία.

Το Δ.Σ. του Σωματείου