Με την έναρξη της νέας
σχολικής χρονιάς η παιδεία στην Ελλάδα βρίσκεται και πάλι, περισσότερο από ποτέ,
στο επίκεντρο πρωτοφανών αλλαγών, οι οποίες, κατά τη γνώμη μας, επιδεινώνουν σημαντικά
την ήδη κακή κατάσταση στα σχολεία και επιφέρουν ακόμη ένα χτύπημα στην
πανταχόθεν διωκόμενη δημόσια παιδεία. Εκτός από τις «μεταρρυθμίσεις» στο
εκπαιδευτικό σύστημα σε Γενικά Λύκεια, Γυμνάσια και Δημοτικά και την κατάργηση
διδασκαλίας πλήθους μαθημάτων στα Επαγγελματικά Λύκεια, και συνακόλουθα τις
προδιαγεγραμμένες απολύσεις μέσω κινητικότητας ή διαθεσιμότητας εκπαιδευτικών, τα
ίδια τα σχολικά κτίρια είναι ανέτοιμα να δεχτούν μαθητές και εκπαιδευτικούς. Η
λειτουργία τους κατά τη νέα σχολική χρονιά θα είναι ιδιαίτερα προβληματική,.....
λόγω της ελλιπέστατης καθαριότητας και της απουσίας φύλαξης και προστασίας των
σχολικών χώρων, αλλά και της δραματικής μείωσης των διαθεσίμων χρημάτων που
έχουν τα σχολεία για την αντιμετώπιση των λειτουργικών αναγκών τους.
Συγκεκριμένα ως Ένωση
Συλλόγων Γονέων & Κηδεμόνων Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας διεκδικούμε
τα αυτονόητα για τα παιδιά μας, που έχουν άμεση σχέση με τη μόρφωση, την υγεία
και την ασφάλειά τους. Γι’ αυτό προβληματιζόμαστε και ανησυχούμε ιδιαίτερα,
καθώς:
Ø Με
τις αλλαγές και τις μεταρρυθμίσεις στα προγράμματα των σχολείων υπάρχει
κίνδυνος περαιτέρω φροντιστηριοποίησης του Λυκείου, ενώ με το νέο σύστημα
εξετάσεων και την προσμέτρηση των βαθμών
των μαθητών στις τρεις τάξεις του Λυκείου για την εισαγωγή τους στην
τριτοβάθμια εκπαίδευση, πέραν των όποιων ενδεχομένων θετικών στοιχείων
αξιολόγησης που μπορεί να περιέχει, πριμοδοτείται για μια ακόμη φορά η ιδιωτική
παιδεία σε βάρος της δημόσιας και συνεπώς εντείνονται οι ανισότητες μεταξύ των
μαθητών, μέσω της πιθανότατης αθρόας βαθμολόγησης των μαθητών των ιδιωτικών
εκπαιδευτηρίων και της επίσης πιθανότατης ανεξέλεγκτης βαθμολόγησης των
ενδοσχολικών εξετάσεων στα ιδιωτικά σχολεία.
Ø Με
την επιχειρούμενη κατάργηση της διδασκαλίας των καλλιτεχνικών μαθημάτων, της
μουσικής και της τεχνολογίας και τον περιορισμό της πληροφορικής, της
γυμναστικής και της αγγλικής γλώσσας, καθώς και την πλήρη κατάργηση της
ιταλικής σε διάφορες τάξεις του σχολείου, το δημόσιο σχολείο, πάλι σε αντίθεση
με το ιδιωτικό που εντάσσει τα μαθήματα αυτά στα προγράμματά του
εκμεταλλευόμενο τις μεσαιωνικές συνθήκες εργασίας που επικρατούν τελευταία στη
χώρα μας, ξαναγυρίζει στο παρελθόν, αδυνατώντας να δώσει ίσες ευκαιρίες μάθησης
στα παιδιά μας και απογυμνωμένο από ερεθίσματα που καλλιεργούν τον πολιτισμό
και τις τέχνες στους μαθητές.
Ø Με
την κατάργηση πλήθους σημαντικών ειδικοτήτων εκπαιδευτικών τεχνολογικής
εκπαίδευσης από τα επαγγελματικά λύκεια, με τη μεγαλύτερη μάλιστα
απορροφητικότητα στην αγορά εργασίας, όπως π.χ. των Βοηθών Νοσηλευτών,
Βρεφονηπιοκόμων, Βοηθών Ιατρικών Εργαστηρίων, Βοηθών Φυσιοθεραπευτών κ.ά.,
οδηγείται σε πλήρη απαξίωση και σύντομα σε πλήρη κατάρρευση ο θεσμός του
τεχνικού σχολείου, με αποτέλεσμα οι πολυάριθμοι μαθητές που φοιτούν στα δημόσια
αυτά σχολεία να βρεθούν προοδευτικά είτε εκτός της εκπαιδευτικής διαδικασίας
συνολικά είτε να οδηγηθούν, όλως τυχαίως, στην ιδιωτική εκπαίδευση που
εποφθαλμιά να γεμίσει το κενό «με το αζημίωτο», επιβαρύνοντας βεβαίως ακόμη
περισσότερο τις ελληνικές οικογένειες.
Ø Με
την κατάργηση των σχολικών φυλάκων τίθεται σε κίνδυνο η ασφάλεια των σχολείων
και των παιδιών. Τα σχολεία μένουν έρμαια σε άτομα που καραδοκούν να
εκμεταλλευτούν την έλλειψη ελέγχου και να κάνουν ζημιές και κλοπές στα σχολεία,
για την αποκατάσταση των οποίων θα
χρειάζεται μεγαλύτερη δαπάνη από αυτήν του μισθού των φυλάκων. Επιπροσθέτως, η διακίνηση επικίνδυνων ουσιών,
ναρκωτικών και ακραίων στοιχείων θα είναι μια εύκολη διαδικασία.
Ø Με
την κατάργηση των σχολικών τροχονόμων
τίθεται σε κίνδυνο η ασφάλεια των μικρών παιδιών κατά την προσέλευση και
αποχώρησή τους από το σχολείο.
Ø Με
την έλλειψη καθαριστριών τα σχολεία παραμένουν εδώ και 3 μήνες ακαθάριστα και
γονείς και εκπαιδευτικοί ήδη ανέλαβαν τις πρώτες μέρες της χρονιάς και εργασίες
καθαριότητας. Με την πιθανή πρόσληψη
καθαριστριών περιορισμένου χρόνου σε κάθε σχολείο απειλείται η υγεία των παιδιών
στις ευαίσθητες ηλικίες των 4-18 ετών.
Σε περίπτωση που ισχύσουν δίωρες - τετράωρες απασχολήσεις καθαριστριών
υπεύθυνων για τον καθαρισμό περισσότερων από ένα σχολείων, πέραν της
δουλεμπορικής εργασιακής σχέσης, δεν θα αργήσουμε να βρεθούμε στο Δήμο Νέας
Φιλαδέλφειας–Νέας Χαλκηδόνας κοντά σε εξάρσεις επιδημιών που έχουν εξαλειφθεί
προ πολλού.
Ø Με
τη συνεχή μείωση των δαπανών για την παιδεία τα σχολεία αδυνατούν να καλύψουν
ακόμη και τις στοιχειώδεις ανάγκες τους για την ομαλή λειτουργία τους
(αναλώσιμα, όπως χαρτί, κιμωλίες κ.λπ., αλλά και θέρμανση και λοιποί
λογαριασμοί).
Εν τω μεταξύ, με την
έναρξη της νέας χρονιάς η εκπαιδευτική κοινότητα βρίσκεται ήδη εν μέσω
απεργιακών κινητοποιήσεων, που έχουν εξαγγελθεί εκ μέρους των εκπαιδευτικών για
την αντιμετώπιση της παραπάνω κατάστασης. Πεποίθηση της Ένωσης Γονέων είναι ότι
η σχολική κοινότητα πρέπει να είναι ενωμένη για την προάσπιση του κοινού
σκοπού, που, όπως φαίνεται πλέον, δεν είναι άλλος από τη διάσωση της δημόσιας
παιδείας, και τόσο οι εκπαιδευτικοί, όσο και οι μαθητές και οι ενημερωμένοι
γονείς πρέπει να εκδηλώνουν έμπρακτα τη συμπαράστασή τους και την αλληλεγγύη
τους στα δίκαια αιτήματα κάθε ομάδας της κοινότητας, δίχως όμως ακρότητες και
έκνομες ενέργειες, όπως π.χ. οι τυχόν καταλήψεις εκ μέρους των μαθητών σχολικών
μονάδων, στις οποίες είμαστε αντίθετοι. Πιστεύουμε ότι ο αγώνας των
εκπαιδευτικών είναι δίκαιος, γιατί πράγματι επιχειρείται η καταρράκωση του
δημόσιου χαρακτήρα του σχολείου, αλλά πρέπει να παραμείνει δικός τους αγώνας
και να μην χρησιμοποιηθούν ακραίες κινητοποιήσεις μαθητών ως άλλοθι από τους
καλοθελητές για τη συκοφάντηση της απεργίας τους. Οι γονείς πρέπει να σταθούν
αλληλέγγυοι προς τους εκπαιδευτικούς και να συνειδητοποιήσουν ότι πολλοί από
αυτούς έχουν ακόμη και πρόβλημα επιβίωσης με τους πενιχρούς μισθούς που
λαμβάνουν, ειδικά οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν μακριά από τα σπίτια
τους, πολλοί δε από αυτούς χάνουν από τη
μια στιγμή στην άλλη τη δουλειά τους, όπως και τόσοι άλλοι συμπολίτες μας του
ιδιωτικού και δημοσίου τομέα που απολύονται. Απ’ την άλλη μεριά, πιστεύουμε ότι
και οι εκπαιδευτικοί πρέπει να επιδείξουν έμπρακτα την αλληλεγγύη τους προς
τους μαθητές και τους γονείς τους, ιδιαίτερα τους οικονομικά πιο αδύνατους,
λαμβάνοντας κάθε μέριμνα ώστε να βοηθήσουν τους μαθητές να καλύψουν, κατά το
δυνατόν, τα κενά που θα δημιουργηθούν σε περίπτωση κινητοποιήσεων διαρκείας.
Το Δ.Σ. της Ένωσης
Γονέων πιστεύει ακράδαντα ότι όλη μαζί η σχολική κοινότητα, ενωμένη και
αλληλέγγυα με κάθε ομάδα που τη συναποτελεί, έχει τη δυνατότητα να διεκδικήσει
και να επιτύχει αρκετούς στόχους που πριν από λίγα χρόνια φάνταζαν ως
αυτονόητες κατακτήσεις για τη δημόσια παιδεία, όπως η ισότητα και οι ίσες ευκαιρίες στους μαθητές στα
δημόσια και ιδιωτικά σχολεία, η ασφάλεια και η προάσπιση της υγείας των παιδιών
μας, η παροχή των απαραίτητων υλικοτεχνικών μέσων για την εύρυθμη λειτουργία
του σχολείου κ.ά.
Απαραίτητος, όμως, όρος
για τη συστράτευση όλων των πυλώνων της εκπαίδευσης είναι η πλήρης και
αντικειμενική ενημέρωσή τους για τα προβλήματα του σχολείου και η αποφυγή της
παγίδας του κοινωνικού αυτοματισμού, παγίδα που οδηγεί εν τέλει στην απαξίωση
των αγώνων των επιμέρους λαϊκών κοινωνικών ομάδων και στη συνακόλουθη ματαίωση
κάθε πιθανότητας αντίστασης και αντίδρασης σε όσα συμβαίνουν γύρω μας. Προς αυτό το σκοπό,
δηλαδή για τη ενημέρωση όλων των ενδιαφερομένων, η Ένωση θα καταβάλει κάθε
δυνατή προσπάθεια, απαρχή της οποίας είναι και η αποψινή εκδήλωση.
Επιπλέον θα θέλαμε να
σας ενημερώσουμε ότι η Ένωση έχει ήδη προβεί σε ενέργειες διαμαρτυρίας προς τον
Δήμο μας, με προφορική παρέμβαση και επίδοση σχετικής έγγραφης ανακοίνωσης κατά
την προηγούμενη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου για την αντιμετώπιση όσων
από τα ανωτέρω προβλήματα αφορούν τον Δήμο, όπως η καθαριότητα και η ασφάλεια
των σχολικών κτιρίων. Η προσπάθειά μας προς αυτήν την κατεύθυνση θα έχει
συνέχεια, ενδεχομένως και με πιο δυναμικές κινητοποιήσεις, σε περίπτωση που τα
παραπάνω προβλήματα δεν επιλυθούν άμεσα από τη Δημοτική Αρχή.