Η ηθική της χειραγώγησης


Με αφορμή δημοσιεύματα στο περιοδικό «Κ» της Κυριακάτικης Καθημερινής σχετικά με δράσεις  εθελοντισμού από γονείς στα τεύχη του 539 και  542, όπου εξαίρονται οι προσπάθειες αυτοδιαχείρισης και χρηματοδότησης  σχολείων από τους ιδίους, γεγονός που κρίνεται και ως «αναβαθμισμένος ρόλος των Συλλόγων Γονέων», δηλώνουμε ως Ένωση Γονέων ότι διαφωνούμε ριζικά.

Αυτά τα άρθρα εκ πρώτης όψεως  μοιάζουν να «καταδικάζουν» ή
και να γελοιοποιούν τις ανύπαρκτες κοινωνικές δομές  κυβερνήσεων  ή Δήμων.  Στην ουσία, ωστόσο, προλειαίνουν το έδαφος ώστε ο δρόμος του εθελοντισμού να μετατραπεί στη συνείδηση του καθενός μας σε μονόδρομο, αφήνοντας τους αρμοδίους (Δήμους, Υπουργείο Παιδείας, πολιτεία) έντεχνα χωρίς ευθύνες. Κι εμείς ανυποψίαστοι να νομίζουμε ότι, ως φιλάνθρωποι, το κάνουμε για την ψυχή μας και το διαφημίζουμε με περηφάνια…

Ανησυχούμε ότι με αφορμή την οικονομική κρίση, κάποιοι Σύλλογοι Γονέων θα παρασυρθούν και θα αναλάβουν χωρίς βαθύτερη σκέψη πρωτοβουλίες «αυτοδιαχείρισης» των κακώς εχόντων στα σχολεία τους, π.χ. πιθανόν να προβούν σε έξοδα λειτουργικά ή συντήρησης των σχολείων ενώ παράλληλα τη δημόσια δωρεάν παιδεία του παιδιού τους την έχουν ήδη ακριβοπληρώσει στην πολιτεία με τη φορολογική αφαίμαξη που υφίστανται.

Το γεγονός ότι οι παραπάνω ανησυχίες μας δεν είναι θεωρητικής φύσεως αποδεικνύεται από το ότι ανάμεσα σε άλλους, και ένας Σύλλογος Γονέων της πόλης μας, και συγκεκριμένα του 8ου Δημοτικού Νέας Φιλαδέλφειας,  αποτέλεσε παράδειγμα αυτής της πολιτικής που ασκείται από το περιοδικό, αφού φέρεται να δήλωσε ότι ξοδεύει από το ταμείο του συχνά για κάλυψη λειτουργικών εξόδων,  επισκευών και επίπλωσης του σχολείου, γεγονός που διέψευσε κατηγορηματικά το Δ.Σ. του Συλλόγου αυτού, σύμφωνα με έγγραφο που μας κοινοποίησε.

Ως Ένωση Συλλόγων Γονέων οφείλουμε να προειδοποιήσουμε τους Συλλόγους μας για τέτοιες κινήσεις που θα αποβούν ιδιαίτερα βλαπτικές για το μέλλον των γονεϊκών δράσεων.  Όποιος σύλλογος επιθυμεί έναν αναβαθμισμένο ρόλο στο σχολείο του, του παρέχεται ένα μεγάλο πεδίο δράσης μέσα από το καταστατικό του και αυτό θα αποτελούσε ουσιαστικά παράδειγμα προς μίμηση.

Για να μην παρεξηγηθούμε, δεν είμαστε ενάντια στον εθελοντισμό που συμπληρώνει αλληλέγγυα υπάρχουσες δομές αλλά ενάντια σ’ αυτόν που αντικαθιστά τις ανύπαρκτες δομές.  Δράσεις Συλλόγων και εθελοντισμός γονέων και μαθητών που προάγουν τον πολιτισμό, υποβοηθούν τη βιωματική μάθηση, που έχουν στόχο πρωτίστως να καλλιεργήσουν στα παιδιά μας την ανθρωπιά και το πνεύμα αλληλεγγύης, να τους καταστήσουν ευαισθητοποιημένους και ενεργούς πολίτες της κοινωνίας, που τους γνωρίζουν έμπρακτα την έννοια της φιλανθρωπίας, της προσφοράς αγάπης και συντροφιάς σε συνανθρώπους μας που το έχουν ανάγκη - και είναι σίγουρα πολλοί – είναι αξιέπαινες και άξιες αναφοράς.

Προβληματισμένοι Σύλλογοι Γονέων δραστηριοποιούνταν, εν καιρώ ακμής, σε ένα ευρύ άξονα που προάγει τον πολιτισμό, την ευαισθητοποίηση των παιδιών σε κοινωνικά, περιβαλλοντικά και άλλα ζητήματα.  Η δράση Συλλόγων σ’ αυτή την έντονη περίοδο παρακμής επεκτείνεται αναγκαστικά και στα έντονα προβλήματα που προκαλεί η προερχόμενη από τις αποφάσεις της κυβέρνησης υποβάθμιση της εκπαίδευσης και του δικαιώματος για δημόσια δωρεάν παιδεία.  Είμαστε ευτυχείς που ως Ένωση έχουμε την πλήρη αγωνιστική συμπαράσταση των Συλλόγων Γονέων της πόλης μας.

Ως προς το θέμα της επιδίωξής μας να οργανώσουμε μαθήματα ενισχυτικής διδασκαλίας για μαθητές Λυκείου του δήμου μας, η προσπάθειά μας αυτή δεν αντιστρατεύεται τις αρχές μας ότι δεν επιθυμούμε να ανακουφίσουμε τους αρμόδιους από τις ευθύνες τους αλλά ούτε και να συμβάλουμε στην πλήρη κατάρρευση των όποιων κοινωνικών δομών απέμειναν, με το ακόλουθο σκεπτικό: 

o   Και κατά την περσινή σχολική χρονιά Ενώσεις Γονέων όπως της Νέας Φιλαδέλφειας -Νέας Χαλκηδόνας, Γαλατσίου και 5ης Περιφέρειας Αθήνας (περιοχές Πατησίων κ.λπ.) σε συνεργασία με την τοπική ΕΛΜΕ οργάνωσαν ενισχυτική διδασκαλία στο Γυμνάσιο με εθελοντές καθηγητές.  Αποτέλεσμα: Το Υπουργείο, έστω κι αργά, το μήνα Μάρτιο, υποκατέστησε την πρωτοβουλία των Ενώσεων με ενισχυτική διδασκαλία εκπορευόμενη από αυτό και με πληρωμένη εργασία στους καθηγητές!

o   Οι εκπαιδευτικοί μας λειτουργοί, στους οποίους εμείς δηλώνουμε εμπράκτως αλληλέγγυοι, βάλλονται από μερίδα ατόμων –ευτυχώς μειοψηφία- και κατηγορούνται ως ανεπαρκείς, οι δε απεργίες τους κρίνονται ως  απαράδεκτες.  Το ότι όμως στην ουσία αυτοί οι άνθρωποι είναι  αλληλέγγυοι στα παιδιά μας είναι καταφανές, αφού με την ενισχυτική διδασκαλία, τα οποιαδήποτε κενά που ενδεχομένως προκύπτουν από τον περιορισμό των ημερών διδασκαλίας υπερκαλύπτονται με τον πιο αξιέπαινο τρόπο και μάλιστα από διπλά απλήρωτους καθηγητές!!!

 

Επιθυμία μας είναι να δούμε και το Υπουργείο να έχει μαθητοκεντρική φιλοσοφία, καθώς οι κατήγοροι των απεργούντων καθηγητών δεν μετρούν τις άπειρες χαμένες διδακτικές ώρες από την κάκιστη οργάνωση και την αποσάθρωση της εκπαίδευσης για την οποία οι ίδιοι ευθύνονται, αφού τα σχολεία, τρεις μήνες μετά την έναρξη του σχολικού έτους, δεν έχουν στελεχωθεί ακόμα με όλες τις ειδικότητες…!

Εν κατακλείδι, οι Σύλλογοι και εμείς ως Ένωση δηλώνουμε ότι θα συνεχίσουμε με μαχητική διάθεση να αγωνιζόμαστε με κοινό όραμα για τα αυτονόητα στην παιδεία.  Γιατί κάποια πράγματα έχουν μεγαλύτερο βάθος απ’ το ορατό…  Και η ανοχή απέναντι σ’ αυτή την ελεύθερη πτώση, στη συνεχή υποβάθμιση, από ένα σημείο και ύστερα γίνεται συνενοχή!